STATUT TOWARZYSTWA PRZYJAŹNI POLSKO-CHIŃSKIEJ
(Zatwierdzony przez Krajowy Rejestr Sądowy)
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Chińskiej i jest w dalszej części Statutu zwane "Towarzystwem".
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jego władz – m.st. Warszawa.
§ 3.1
Towarzystwo ma prawo powoływania oddziałów terenowych. Powołanie oddziału Towarzystwa następuje w ciągu 14 dni od powołania we właściwym ze względu na jego siedzibę organie nadzorującym, podając skład Zarządu, adres siedziby oraz dołącza do zgłoszenia Statut Towarzystwa.
§ 3.2
Towarzystwo może tworzyć koła działające w wyodrębnionych środowiskach.
§ 4
Towarzystwo posiada osobowość prawną oraz prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 5
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Towarzystwo może zatrudniać pracowników.
II CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- prowadzenie działalności na rzecz pogłębiania przyjaznych stosunków oraz rozwoju współpracy gospodarczej, kulturalnej, naukowo-technicznej i sportowo-turystycznej pomiędzy Polską a Chinami;
- zapoznawanie społeczeństwa polskiego z życiem społeczeństwa chińskiego oraz z gospodarką, kulturą, nauką i historią Chin.
§ 7
Powyższe cele Towarzystwo realizuje poprzez:
- organizowanie, inicjowanie i popieranie przedsięwzięć popularyzatorskich, kulturalnych, oświatowych i gospodarczych;
- współpracę z polskimi instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi;
- utrzymywanie kontaktów z instytucjami i organizacjami chińskimi, a zwłaszcza z Towarzystwem Przyjaźni Chińsko-Polskiej oraz udzielanie im pomocy w szerzeniu wiedzy o Polsce;
- udzielanie pomocy środowiskom polskim w nawiązywaniu kontaktów z interesującymi je środowiskami w Chinach.
III CZŁONKOWIE TOWARZYSTWA
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych. Osoba prawna może być tylko członkiem wspierającym.
§ 9
Członkostwo Towarzystwa uzyskuje się na podstawie złożenia Zarządowi Oddziału lub Koła pisemnej deklaracji przystąpienia oraz wykupienia legitymacji, a członkostwo wspierające - na podstawie pisemnej deklaracji pełnomocnego kierownika osoby prawnej.
§ 10
Członkami zwyczajnym mogą być obywatele polscy i cudzoziemcy w wieku od 16 lat, zainteresowani celami i działalnością Towarzystwa.
§ 11
Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne deklarujące pomoc finansową.
§ 12
Członkowie wspierający - osoby prawne działają w Towarzystwie za pośrednictwem swoich upoważnionych przedstawicieli.
§ 13.1
Członkostwo honorowe nadaje Zarząd Główny za szczególne zasługi dla realizacji celów statutowych Towarzystwa. Mogą je otrzymywać obywatele polscy i cudzoziemcy.
§ 13.2
Członek honorowy posiada wszelkie prawa członkowskie i jest zwolniony z płacenia składek.
§ 14
Członkowie mają prawo do:
- uczestniczenia w działalności Towarzystwa;
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa z ograniczeniem wynikającym z § 22, ust. 2, pkt. 3;
- zgłaszania wniosków i postulatów dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 15
Członkowie mają obowiązek:
- aktywnego działania w realizowaniu celów Towarzystwa;
- przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
- regularnego opłacania składki członkowskiej, której minimalna wysokość określa Zarząd Główny Towarzystwa.
§ 16.1
Utrata członkostwa następuje przez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do zarządu oddziału lub koła właściwego dla rejestracji członka;
- skreślenie z listy członków uchwałą właściwego zarządu prowadzącego rejestr członków z powodu zalegania ze składkami przez okres jednego roku, po uprzednim przypomnieniu;
- wydalenie na mocy uchwały zarządu oddziału lub koła właściwego ze względu na prowadzenie rejestru członków za działania niezgodne z postanowieniami Statutu lub powszechnie przyjętymi normami współżycia społecznego oraz w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem sadowym na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych.
§ 16.2
Od uchwały wymienionej w § 16, ust. 1, pkt. 2 i 3 w przedmiocie skreślenia lub wydalenia członkowi przysługuje prawo odwołania w terminie miesięcznym do Zarządu Głównego, a od uchwały Zarządu Głównego co Zebrania Delegatów Towarzystwa, którego decyzja jest ostateczna.
IV WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 17
Władzami Towarzystwa są :
- Zebranie Delegatów Towarzystwa;
- Zarząd Główny;
- Główna Komisja Rewizyjna.
§ 18.1
Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 18.2
Na mocy uchwały, przyjętej zwykłą większością głosów obecnych i uprawnionych do głosowania członków, wybory mogą. się odbywać w głosowaniu jawnym.
§ 18.3
W składzie wszystkich władz Towarzystwa obywatele polscy musza stanowić co najmniej 2/3 składu osobowego.
§ 19.1
Uchwały władz Towarzystwa, z wyjątkiem komisji rewizyjnych i zarządów kół zapadają w I terminie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w II terminie - zwykłą większością głosów niezależnie od liczby obecnych uprawnionych do głosowania, a na zebraniach Zarządu Głównego i Zarządów Oddziałów przy obecności co najmniej 1/3 osób uprawnionych do głosowania.
§ 19.2
Uchwały komisji, rewizyjnych i Zarządów kół zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
§ 20
W przypadku ustąpienia z pełnionej funkcji członków władz pochodzących z wyboru, lub utraty członkostwa - władze mają prawo dokooptować nowych członków w ilości nie przekraczającej 1/3 składu członków pochodzących z wyboru.
V ZEBRANIE DELEGATÓW TOWARZYSTWA
§ 21
Do kompetencji Zebrania Delegatów Towarzystwa, w którym biorą udział z głosem stanowiącym delegaci, członkowie Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej, należy :
- uchwalanie programu działalności Towarzystwa;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej;
- wybór Zarządu Głównego w liczbie 6-8 członków, do którego ponadto wchodzą z urzędu przewodniczący wszystkich oddziałów terenowych Towarzystwa, oraz wybór Głównej Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie zmian Statutu oraz podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Głównego.
§ 22.1
Zebranie Delegatów Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd Główny, który powiadamia o terminie, miejscu i projektowanym porządku obrad uprawnione do wyboru delegatów struktury Towarzystwa co najmniej na 30 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
§ 22.2
Delegaci na Zebrania Delegatów są wybierani:
- w oddziałach w proporcji 1 delegat na każdą rozpoczętą liczbę członków posiadających opłacone składki;
- w kołach Towarzystwa w ilości 1 delegat na koło niezależnie od liczby członków;
- członkowie wspierający są reprezentowani przez 1 delegata z głosem doradczym, którego desygnuje kierownictwo jednostki będącej członkiem wspierającym.
§ 22.3
Mandat delegata trwa 1 rok.
§ 23.1
Nadzwyczajne Zebranie Delegatów Towarzystwa zwołuje Zarząd Główny z inicjatywy własnej lub na wniosek:
a) Głównej Komisji Rewizyjnej;
b) co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
§ 23.2
Nadzwyczajne Zebranie Delegatów Towarzystwa winno być zwołane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia takiego wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
VI ZARZĄD GŁÓWNY
§ 24
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Towarzystwa i kierowanie jego działalnością;
- opracowywanie programów i uchwalanie planów pracy i budżetu Towarzystwa;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał w sprawie skreśleń i wykluczeń członków Towarzystwa;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów terenowych i kół Towarzystwa oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa oraz udzielanie pełnomocnictw do zaciągania zobowiązań w jego imieniu;
- zwoływanie Zebrań Delegatów Towarzystwa;
- nadawanie członkostwa honorowego Towarzystwa.
§ 25
Posiedzenia Zarządu Głównego zwoływane są przez jego Prezesa lub członka Zarządu upoważnionego przez Prezesa w miarę potrzeby, jednakże nie rzadziej jak raz w roku.
§ 26.1
Zarząd Główny wybiera ze swego grona Prezydium, które tworzą: prezes, 2 wiceprezesów, sekretarz generalny oraz l do 4 członków Prezydium.
§ 26.2
Prezydium Zarządu Głównego kieruje bieżąca działalnością Towarzystwa w okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego zgodnie z regulaminem ustalonym przez Zarząd Główny.
§ 26.3
Co najmniej jeden z członków Prezydium powinien znać dobrze w mowie i piśmie język chiński.
VII GŁÓWNA KOMISJA REWIZYJNA
§ 27.1
Główna Komisja Rewizyjna kontroluje całokształt działalności Towarzystwa. Kontrolę tę powinna przeprowadzać co najmniej raz w roku ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 27.2
Główna Komisja Rewizyjna sprawuje nadzór nad działalnością komisji rewizyjnych oddziałów.
§ 28
Główna Komisja Rewizyjna, która liczy 3 osoby, wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
§ 29.1
Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądać wyjaśnień.
§ 29.2
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
§ 29.3
Przewodniczący i wiceprzewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Prezydium Zarządu Głównego z głosem doradczym.
VIII ODDZIAŁY TERENOWE TOWARZYSTWA
§ 30.1
Oddziały terenowe Towarzystwa mogą powstawać na podstawie uchwały Zarządu Głównego obejmując obszary, w których zamieszkuje co najmniej 10 członków zwyczajnych Towarzystwa.
§ 30.2
Teren działalności Oddziału i miejsce siedziby jego władz ustala Zarząd Główny zgodnie z granicami podziału administracyjnego kraju.
§ 30.3
W postanowieniach dotyczących ust. 1 i 2 Zarząd Główny kieruje się pisemnym wnioskiem komitetu inicjującego ustanowienie Oddziału. Wniosek powinien być podpisany przez co najmniej 10 członków zwyczajnych Towarzystwa zamieszkujących na terenie, który miałby być objęty zasięgiem działalności utworzonego Oddziału.
§ 31
Władzami Oddziału terenowego są:
- Walne Zebranie członków Oddziału;
- Zarząd Oddziału;
- Komisja Rewizyjna Oddziału. Do działalności władz Oddziału stosuje się odpowiednio przepisy § 18, 19 i 20 Statutu Towarzystwa.
§ 32
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia członków Oddziału należy:
- ustalanie głównych kierunków działalności Oddziału;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdali Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału absolutorium dla Zarządu Oddziału;
- wybór 5-8 osób do Zarządu Oddziału, który wybiera spośród siebie przewodniczącego, 1-2 wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika;
- wybór Komisji Rewizyjnej Oddziału w liczbie 3 osób;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Oddziału;
- wybór delegatów na Zebranie Delegatów Towarzystwa.
§ 33
Walne Zebranie członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału, powiadamiając o jego terminie, miejscu obrad i projektowanym porządku obrad wszystkich uprawnionych do udziału członków co najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
§ 34.1
Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału w trybie, o którym mowa w § 33, z inicjatywy własnej, lub na wniosek Zarządu Głównego, Komisji Rewizyjnej Oddziału, albo co najmniej 1/3 liczby członków Oddziału.
§ 34.2
Zarząd Główny może zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Oddziału z inicjatywy własnej, gdy Zarząd Oddziału nie jest zdolny do działania, bądź nie podporządkowuje się Statutowi Towarzystwa.
§ 34.3
Nadzwyczajne Walne Zebranie członków Oddziału obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 34.4
Postanowienia § 23 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 35
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału i kierowanie jego bieżącą działalnością;
- opracowywanie programów oraz uchwalanie planów pracy i budżetu Oddziału;
- rozstrzyganie sporów między członkami Oddziału powstałych na tle ich działalności w Oddziale;
- zarządzanie funduszami Oddziału w zakresie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Główny,
- zwoływanie Walnych Zebrań członków Oddziału;
- prowadzenie ewidencji członków Towarzystwa i zbieranie składek na obszarze działania Oddziału, jeżeli w wyniku wniosku Zarządu Oddziału został on do tego upoważniony przez Zarząd Główny;
- przedkładanie Zarządowi Głównemu planów pracy i corocznych sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej;
- przedkładanie Zarządowi Głównemu wniosków o rozszerzenie zasięgu terytorialnego działania Oddziału.
§ 36
Posiedzenia Zarządu Oddziału zwoływane są w miarę potrzeby przez przewodniczącego lub za jego zgodę przez wiceprzewodniczącego, nie rzadziej jednak jak raz na kwartał.
§ 37.1
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej.
§ 37.2
Komisja Rewizyjna Oddziału ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
§ 37.3
Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Oddziału z głosem doradczym.
§ 37.4
Komisja Rewizyjna Oddziału wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 38.1
Grupy członków liczące 10 i więcej osób mogą tworzyć za zgodę Zarządu Głównego Koła Towarzystwa. Tworzenie Kół na obszarze działania osób prawnych, z wyjątkiem kół studenckich, wymaga uprzedniej zgody ich kierownictwa.
§ 38.2
Władzami Koła są: zebranie członków Koła i Zarząd Koła.
§ 38.3
Koło wybiera, co najmniej 3-osobowy Zarząd, tj. przewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz w miarę potrzeby 1-2 innych członków Zarządu.
§ 38.4
Koło działa na podstawie regulaminu ustalonego przez Zarząd Główny.
IX MAJĄTEK I FUNDUSZE TOWARZYSTWA
§ 39.1
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 39.2
Na fundusze składają się:
- dotacje, subwencje, darowizny;
- składki członkowskie;
- dochody z działalności statutowej.
§ 40
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
§ 41
Oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa składają Prezes Zarządu Głównego lub jeden z wiceprezesów Zarządu Głównego oraz Sekretarz Generalny.
X ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ TOWARZYSTWA
§ 42
Uchwałę w prawie zmiany Statutu lub rozwiązania się Towarzystwa podejmuje Zebranie Delegatów Towarzystwa większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów uprawnionych do głosowania w I terminie i co najmniej 1/4 liczby uprawnionych do głosowania w II terminie.
§ 43
W przypadku rozwiązania się Towarzystwa, ostatnie Zebranie Delegatów określi w drodze uchwały przeznaczenie majątku Towarzystwa.
Tekst Statutu Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Chińskiej, zmieniony uchwałą Zebrania Delegatów TPPCh w dniu 4.04.1991 r. oraz Zebrania Delegatów TPPCh w dniu 29.07.1997 r. i zarejestrowany w sądowym rejestrze stowarzyszeń w dziale A pod pozycją a R St. 157 w dniu 29.10.1991 r. oraz zgłoszony w zakresie nowo uchwalonych zmian do rejestracji w dniu 29.09. 1997 r.
(Sąd Wojewódzki w Warszawie, VII Wydział Cywilny i Rejestrowy Stowarzyszeń i Związków Zawodowych).
Tekst niniejszy jest tekstem jednolitym, uwzględniająm wszystkie dotychczasowe zmiany.